Beelddenken

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers.

Zij denken niet in woorden maar in beelden.

Het is een creatieve, drie-dimensionale manier van denken. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie.

Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. Helaas kan deze manier van denken wel problemen opleveren met taal, rekenen, planning en organisatie. Je kunt denken aan:

* Taal:

- het kind blijft fonetisch schrijven

- het kind klanken verwisselt of verkeerd opschrijft
  (loopen ipv lopen)

- het kind achterblijft met AVI-lezen

- het kind de klinkerklanken verwisselt (eu, ui, au en ou)

- het kind consequent de letters b en d, p en q,
  f en t omdraait

- het kind ‘radend’ leest of woorden in een tekst overslaat

 

* Rekenen:

- het kind cijfercombinaties omdraait: 35 wordt 53

- het kind moeite heeft met automatiseren van de tafels

- het kind + en – sommen verwisselt

- het kind niet begrijpt dat 5x3 hetzelfde is als 3x5 en
  4+8 hetzelfde is als 8+4

- het kind moeite blijft houden met getallenlijnen
  of staartdelingen

 

Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen. Logisch, want de meerderheid van de mensen (+ 95%) leert auditief. Slechts een kleine groep leert visueel. Tijdens de training ‘ik leer anders’ leer je zelf de lesstof te vertalen naar woordbeelden zodat het wel binnen jouw informatiesysteem past.

 

Blijf niet langer worstelen met schoolwerk. Ervaar zelf of deze methode ook voor jou werkt. Leerproblemen aanpakken met de training ‘ik leer anders’ is leuk en versterkt het gevoel van zelfvertrouwen. De leeftijd om deze techniek aan te leren is vanaf 5 jaar tot 100.

Ervaar zelf dat de puzzelstukjes eindelijk op hun plaats vallen!!! Net zoals bij Thom. Je kunt zijn ervaring hieronder zien.